Recensie ‘Vallen, opstaan en weer doorgaan’ over Ondernemers in uitdagende tijden

In de afgelopen Boekenweek besluit ik dan eindelijk ‘Vallen, opstaan en weer doorgaan’ te kopen. Het boek is geschreven door Jacqueline Zuidweg & Josette Dijkhuizen en ik refereerde er al, tussen neus en lippen, aan in het #dtv Herintreden: Hoe doe ik dat? blog.

Bij Boekhandel Voorhoeve vergaap ik mezelf aan de uitgebreide collectie en de manier van tentoonstellen. Als kinderboeken-recensent ontvang ik alle boeken per post. Ik neem mezelf direct voor meer naar de boekhandel te gaan. De dame achter de kassa weet precies welk boek ik bedoel, ook al komt deze tweede druk uit 2013: “Ze (Jacqueline Zuidweg) is toch zakenvrouw van het jaar 2012, ik ben toentertijd naar een lezing geweest. Als ik het voor je bestel, is het boek morgen in huis. Zal ik je een bericht sturen, dan kom je niet voor niets.” Daags later, na het beloofde bericht, haal ik het boek op met de peuter. We krijgen er het Boekenweekgeschenk, een sticker van #HebLief en een catalogus vol kindertitels bij. Thuisgekomen ga ik onmiddellijk in mijn leesstoel zitten.

20160324_162456

Het is een dun handzaam boekje. Het voorwoord neemt Annemarie van Gaal (“Een dubbeltje op zijn kant“) voor haar rekening. In de Introductie beschrijven de auteurs de opzet van dit boek en breiden ze de lezersgroep van Ondernemers-in-zwaar-weer uit met studenten, naasten en experts die zijdelings met ondernemen te maken hebben. De auteurs trachten zich te verzetten tegen de stigma’s en vooroordelen die in Nederland heersen ten opzichte van het ondernemersfalen. Het beknopte eerste deel beschrijft de Achtergrond van de schuldenproblematiek gestaafd met theorie en statistiek. Het uitgebreide tweede deel komt ter zake met tien tips onderbouwt door casussen en ‘persoonlijke’ verhalen van (ex-) Ondernemers.

Chinees gezegde: “Failure is the mother of success”

De tekst leest lekker weg en wordt regelmatig ondersteund door bekende gezegden, theorieën en toonaangevende onderzoeken. De verkorte voetnoten staan direct in de tekst, daar lees ik gemakkelijk overheen. Ik kan mezelf voorstellen dat het andere lezers afleid van de hoofdzaak en het verhaal onderbreekt. Als oud-werknemer binnen de Wettelijke Schuldsanering voor Natuurlijke Personen (WSNP) staat het boek bol van herkenning. De door Jacqueline Zuidweg aangehaalde casussen (in een grijs katern) zijn uit het leven gegrepen. Logisch want deze Ondernemers zijn in het dagelijkse leven ook mens, maar bovenal Ondernemer in hart en bloed. De persoonlijke voorbeelden van de acht Ondernemers-aan-het-woord maken inzichtelijk hoe zwaar de last van het hebben van schulden eigenlijk is en hoe dit zijn uitwerking heeft, kan hebben of heeft gehad in de ‘naaste’ omgeving van deze (ex-) Ondernemers. De tien tips die hieruit voortvloeien zijn een logisch gevolg. Met als hekkensluiter Tip 10: Leef je droom! en grijp je kans, al is het je tweede kans, vormt het boek een mooi afgerond geheel, dat ik een ieder met affiniteit met Ondernemen aan wil raden.

‘Vallen, opstaan en weer doorgaan’ van Jacqueline Zuidweg & Josette Dijkhuizen, Uitgeverij Ten Have 2013, is .o.a. hier te koop.