Identity Games: Ik hou van Holland (met spelregels)

ik hou van hollandMet regelmaat spreken we met vrienden af voor een gezellig avondje spelletjes spelen. We houden van spellen waarbij we een rol kunnen spelen, dan hebben we niet alleen de uitdaging van het spel maar ook de uitdaging om iemand of iets anders te kunnen zijn. Het spel “Ik hou van Holland” wordt dan ook niet zomaar gespeeld…

Ofschoon in de spelregels (onderaan deze blog staan ze ook nog een keer) staat dat er een team ORANJE en een team ROOD-WIT-BLAUW is spelen wij dus team Guus en Jeroen. Het bord wordt op tafel gelegd en de stapel met kaartjes worden geschud en op de juiste manier op tafel gelegd. Omdat er geen “Linda” is zullen we het spelletje moeten spelen zonder haar hulp. Het eerste team is aan de beurt en pakt een kaartje.
En ik mag gelijk aan de bak met een tekenopdracht: “Uit het oog, uit het hart”. Mijn tekenkunsten zijn echt dramatisch dus tekende ik een oog met een pijl die eruit gaat en een hart met een pijl die eruit gaat. Het duurde niet lang voor ze door hadden waar het over ging. En zo spelen we kaart voor kaart en vliegen de euro’s ons om de oren. Ook de hapjes en de drankjes gaan makkelijk en vlot over de tafel heen 😉

Voor wie is het spel geschikt?ik hou van holland1

Wat ik zelf veel belangrijker vind is de opzet van het spel. Het spel is echt te vergelijken met het spel van tv. Verschillende opdrachten, duidelijkheid, een makkelijk opzet baar spel en een hoop speelplezier is gegarandeerd. Ook voor mensen die moeite hebben om de spelregels goed te begrijpen is dit spel makkelijk te volgen. Zeker als je bekend bent met het spelletje van tv. Maar de liedjes opdrachten zijn echt behoorlijk pittig.
Op tv lijkt het vaak zo makkelijk maar als je het zelf moet doen gaat het toch stukken lastiger…

Hoe dan ook is het een erg leuk spel om met een groepje volwassenen te spelen. Het spel is geschikt vanaf 12 jaar en eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoeveel spelers er mee spelen. Toch zijn zo’n 9 personen (een captain en 2 teams) een mooi aantal. Echter is het erg lastig om zo’n groepje vrienden bij elkaar te krijgen die ook nog eens allemaal van dit spel houden. Wij spelen het voornamelijk met 4 personen en dat werkt ook zeer goed. Kortom een perfecte uitdaging om je vrienden eens te bewijzen dat jullie een sterker team zijn dan zij!

Ik hou van Holland is hier te koop voor €24,99

Spelregels

Inhoud: • 165 opdrachtkaarten • 1 zoemer • Speelbord met de kaart van Nederland • Finale rad op de achterkant van het speelbord • 90 Guldenbankbiljetten • Muziekopdrachten-CD • Gratis muziekopdrachten-app

Doel van het spel
Verdien tijdens het spelen van de rondes de meeste guldens door met jouw team slimmer en sneller te zijn dan het andere team!

Voorbereiding
Vorm twee teams, team ORANJE en team ROOD-WIT-BLAUW. Leg de zoemer, het speelbord, een pen en papier in het midden op tafel. Houd een (telefoon met) stopwatch in de buurt. Kies één van de negen setjes opdrachtkaarten en leg deze met de vragen naar beneden in het midden (of vóór de quizmaster) op tafel. Elke set opdrachtkaarten heeft een eigen icoon op de achterkant van de kaarten. De kleuren ORANJE en ROOD-WIT-BLAUW mogen door elkaar op de stapel liggen. De vier nalekaarten leg je onderop de stapel. Tulpen set Als er geen quizmaster is, leest 1 speler uit team ORANJE deze opdrachtkaart voor.

Wie is de quizmaster?
Bij een oneven aantal spelers kan één van de spelers de quizmaster zijn. Als geen van de spelers de quizmaster is, dan geeft de kleur op de achterkant van de opdrachtkaarten aan welk team de opdracht voorleest. De voorlezer is dan even de quizmaster.

Muziekopdrachten voorbereiden
Gebruik de CD om de muziekopdrachten te spelen. Heeft één van de spelers een smartphone, dan kunnen de muziekopdrachten ook met de muziekopdrachten-app gespeeld worden. Download de app gratis in de app store onder de naam ‘De nieuwste spellen uit Ik hou van Holland – muziekopdrachten’. De quizmaster bedient de telefoon tijdens de opdracht.

Speelbeurt
De quizmaster pakt de bovenste opdrachtkaart en leest de opdracht hardop voor. In de rechterbovenhoek van de kaart staat de kleur van het team dat deze opdracht moet uitvoeren. Vervolgens stelt de quizmaster de vraag op de kaart en voert het genoemde team de opdracht uit. De quizmaster speelt deze opdracht niet mee. Als het team de opdracht goed uitvoert, verdient zij het aantal guldens dat op de opdrachtkaart staat. De quizmaster legt de opdrachtkaart na het spelen voor zich neer. Nu begint de volgende ronde. Per setje opdrachtkaarten zijn er zestien opdrachten en twee natelrondes.

Opdrachten:

SPELLING
De quizmaster kiest voor elk woord een speler van het andere team en leest het te spellen woord voor. Alle woorden worden gespeeld. De gekozen speler spelt het woord. Let op: leestekens moeten direct genoemd worden.
WOORDSLANG
De quizmaster noemt de eerste letter die op de opdrachtkaart staat en kiest vervolgens een speler van het team. Deze speler begint met het vormen van een woord door een tweede letter te noemen. Vervolgens noemen de spelers één voor één een letter (ga met de klok mee) tot er geen Nederlands woord meer gemaakt kan worden. Het helpt als de quizmaster meeschrijft zonder dat de spelers dit kunnen zien.
RODDELEN
De quizmaster stuurt alle teamleden van het spelende team, op één na, de kamer uit. De quizmaster leest nu de roddel hardop voor. Hierna wordt één teamgenoot teruggeroepen. Het teamlid dat aanvankelijk in de kamer was gebleven vertelt de roddel hardop aan zijn teamgenoot. Hierna wordt het volgende teamlid teruggeroepen en dient de vorige speler zijn versie van de roddel te vertellen aan degene die zojuist is binnengekomen, et cetera. Het laatste teamlid dat de roddel hoort vertelt de roddel zo volledig mogelijk aan de quizmaster.
SPREEKWOORD TEKENEN
De quizmaster leest in stilte het spreekwoord en de betekenis ervan. De timer wordt op één minuut gezet en de quizmaster begint het spreekwoord en/of de betekenis op het papier te tekenen. Het team dat als eerste op de zoemer drukt en het spreekwoord raadt, wint.
ANAGRAMMEN
Een anagram is een woord of een zin waarvan de letters door elkaar gehusseld zijn, waardoor een nieuw woord of een nieuwe zin ontstaat. De quizmaster leest de categorie van het anagram (bijv. persoon, voorwerp, gebouw) plus het anagram zelf voor, waarna hij het anagram uitschrijft op papier. Het team dat als eerste op de zoemer drukt en het juiste antwoord raadt, wint.
RIJTJES
De quizmaster noemt het onderwerp waarvan de top 10 op de opdrachtkaart staat. De spelers van het team waarvan de kleur niet op de achterkant van de kaart staat, geven aan hoeveel van deze top 10 zij kunnen opnoemen. Nu mag het team waarvan de kleur wél op de achterkant van de kaart staat aangeven of zij over het genoemde aantal heen kunnen gaan, en zo ja, met hoeveel. Het bieden gaat door totdat een van de teams denkt het andere team niet te kunnen overtreffen. Het team dat als hoogste heeft ingezet, mag het rijtje meteen opnoemen – één voor één geven de spelers een antwoord (of passen), totdat alle beloofde antwoorden genoemd zijn of de tijd op is.
GEEN JA, NEE EN UH
De quizmaster kiest een speler van het spelende team die geen JA, NEE of UH mag zeggen en vertelt de situatie die op de opdrachtkaart staat. Hierna zet een medespeler de timer op één minuut. De quizmaster verleidt de speler om JA, NEE of UH te zeggen tijdens het gesprek. Het team krijgt 10 gulden voor elke tien seconden waarin de speler geen JA, NEE of UH zegt. KAASWERPEN – De quizmaster leest de plaatsnamen één voor één voor. Het spelende team noemt het nummer op de kaart van Nederland (op het speelbord) waarin de plaats ligt die zojuist is opgenoemd. Overleg is toegestaan. MUZIEKOPDRACHTEN
Deze categorie wordt gespeeld met de muziekopdrachten-CD OF de gratis app: Stop de CD in de CD-speler of start de app. De quizmaster zet het muzieknummer dat op de opdrachtkaart staat aan. Als er op de zoemer wordt gedrukt zet de quizmaster de muziek meteen op pauze. Het team dat als eerste op de zoemer drukt, mag zeggen welk nummer er gespeeld werd. Hierna bekijkt de quizmaster op de kaart of het antwoord goed is. Is het antwoord fout dan zet de quizmaster de muziek weer aan en mag er opnieuw geraden worden. Leeftijd: 12+ Speelduur: 45 min Als er op de zoemer wordt gedrukt zet de quizmaster de muziek meteen op pauze. Het team dat als eerste op de zoemer drukt, mag zeggen welk nummer er gespeeld werd. Hierna bekijkt de quizmaster op de kaart of het antwoord g

De finale:

HOGER, LAGER
De quizmaster stelt de open vraag. Het team waarvan de kleur niet op de achterkant van de kaart staat overlegt en komt hierna met een schatting. Na het noemen van deze schatting overlegt het andere team of het meer of minder zal zijn.
Guldens verdienen
De gewonnen guldens worden naar boven of naar beneden afgerond met 5 gulden. Het aantal te verdienen guldens staat op de opdrachtkaart.
Winnen
Het team dat na het spelen van alle kaarten de meeste guldens heeft verdiend, wint het spel! Het spel kan aangevuld worden met het verjaardagsspel van Ik hou van Holland. Als je dit spel ook hebt, kun je een opdrachtkaart van het verjaardagsspel in de set stoppen die jullie gebruiken. Veel speelplezier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s