Recensie van Hedwig Zeedijk, Gids naar de ziel van Rome
Thuisleven.com > Entertainment > Boeken > Roman > Recensie van Hedwig Zeedijk, Gids naar de ziel van Rome

Geluksgetal ā€œ13ā€Ā Wist jij dat de inwoners van Rome sinds kort kunnen lunchen met een ā€œTrappizzinoā€, een broodje dat een soort kruising is van een kleine pizza en de Italiaanse versie van een sandwich? Of dat zij niet alleen verzot zijn op hun heerlijke ijs, maar in de zomer ook graag een beker geschaafd ijs halen met vers fruit en siroop? En ooit gehoord dat het getal ā€œ13ā€ voor de Romeinen juist een geluksgetal is, behalve bij het eten? Nee? Ik ook niet, totdat ik de ā€œGids naar de ziel van Romeā€ van Hedwig Zeedijk las.

Ongrijpbaar

Hedwig woonde de afgelopen twintig jaar in Rome en werkte daar als correspondent voor verschillende Nederlandse en Belgische media. In die periode heeft zij de stad en haar inwoners goed leren kennen, al blijft Rome, zoals ze zelf aan het begin van haar boek schrijft, ā€œeen stad die zich niet laat grijpenā€. Desondanks probeert zij in haar boek de lezers uit te leggen wat de belangrijkste kenmerken zijn van Rome en haar inwoners en hoe zij leven in hun ā€œEeuwige stadā€. Ze is, zoals de titel ook al zegt, onze gids naar de ziel van Rome.

Vlot en vrolijk

Dat gidsen doet Hedwig in een vlotte, vrolijke stijl. Haar teksten lezen lekker weg en qua inhoud is haar verhaal een mooie mix van historische feiten, anekdotes en beschrijvingen van hedendaagse ontwikkelingen en bezienswaardigheden. De persoonlijke opmerkingen in verschillende hoofdstukken geven haar verhaal iets extra’s, net als de foto’s waarop zijzelf opstaat terwijl ze in een broodje hapt of uit een typisch Romeins fonteintje drinkt. Hedwig weet duidelijk waar zij het over heeft. Zelf zou ik het leuk gevonden hebben als ze ook zou hebben beschreven hoe het sociale leven van de Romeinen eruit ziet, dus hoe ze bijvoorbeeld verjaardagen vieren, of hoe een avond met vrienden verloopt, maar misschien hoort dat meer bij een gids naar de ziel van de Romeinen.

Geen reisgids

Let op: de gids is niet (in de eerste plaats) bedoelt als reisgids. Hedwig geeft niet per wijk aan welke bezienswaardigheden je kunt bezoeken met de openingstijden erbij. Ze schrijft over verschillende onderwerpen die Rome en de Romeinen karakteriseren. Dat verklaart ook de op het oog enigszins willekeurige onderwerpkeuzen. Zo gaat haar eerste hoofdstuk helemaal over Romeinse gerechten, de geschiedenis ervan en de nieuwste ontwikkelingen erin, belicht ze uitvoerig de Romeinse feestkalender, gaat ze in op Romeinse legenden, waaronder het lugubere verhaal van de beroemdste beul van Romebol.com en wijdt ze een heel hoofdstuk aan de Romeinse filmgeschiedenis.

Bij de onderwerpen waar het relevant is, zoals bij de paragraaf over de verschillende broodjes, heeft Hedwig wel genoteerd waar deze te krijgen zijn, maar desondanks is haar boekje niet direct een gids waarmee je tijdens een stedentrip je route door de stad bepaalt. Wel is het een heel leuk boek om ’s avonds in je hotelkamer nog even door te bladeren, of gewoon, om thuis te lezen als je geĆÆnteresseerd bent in Rome en de gang van zaken in deze stad.

INFO

Davidsfonds Uitgeverij | Hedwig Zeedijk – Gids naar de ziel van Rome |
ISBN 978 90 5908 748 4 | 240 blz. | Ā paperback