>> Sonos en Gorillaz halen virtueel ‘spirit house’ naar Amsterdam voor fans <<

Van 21 april tot in mei 2017 toveren Sonos en Gorillaz industriële ruimtes in Amsterdam, Berlijn en New York om in Gorillaz Spirit Houses. Hier vinden fans onder meer een real-life uitvoering van de lounge van Murdoc, 2D, Russel en Noodle in het huis van Gorillaz. Ze krijgen daar de kans om nog dieper in de wereld van de band te duiken, via exclusieve tracks en visuals door speciaal ontworpen installaties en projecties. “Dompel jezelf onder in high-tech-geluid, leef je uit met wonderlijke visuals, en laat de experience je meenemen op de ultieme reis.” – songwriter en bassist Murdoc Niccals. De eerste Sonos en Gorillaz Spirit House-experience vindt van 21 tot en met 23 april 2017 plaats in Brooklyn, New York (VS). Daarna volgt Berlijn, Duitsland van 28 tot en met 30 april, waarna het huis op 6 mei neerstrijkt in Amsterdam. “Gorillaz zijn zeer inspirerend in het feit dat ze zich niets aantrekken van de beperkingen van media en formats”, zegt Dmitri Siegel, Sonos VP of Global Brand. “De lancering van hun eerste album in zeven jaar is een belangrijk moment voor alle Gorillaz-fans, en we nodigen mensen van over de hele wereld dan ook graag uit om dit moment met Sonos te komen ervaren.” Toegang tot de Sonos en Gorillaz Spirit Houses is gratis. Fans kunnen zich registreren via http://www.sonos.com/gorillaz

>> Een unieke formule: een route langs galeries met etnografica en hedendaagse kunst <<

Van 5 t/m 7 mei 2017 wordt voor de zesde maal The Amsterdam Trail gehouden, een unieke formule. De route, die etnografica combineert met hedendaagse kunst, loopt dit jaar rond de Spiegelgracht, het Amstelveld en in de Jordaan. Tijdens The Amsterdam Trail ontstaan onverwachte combinaties die dwars door tijd en oorsprong heen gaan: werken van bijna 3000 jaar vóór Christus tot aan nu; van Egyptische mummies tot de nieuwste video’s. Rondleidingen: Elke dag van 14.00 – 16.00 kosten € 20,- p.p. (min 10 deelnemers), aanmelden via Cultureel organisatiebureau Arttra |  020-6259303 | info@arttra.com

>> Nederland wil eerlijke bananen <<

Zo’n 94% van de respondenten van de Kromme Kieswijzer wil dat hun supermarkt volledig op duurzame fairtrade bananen overstapt. Via deze kieswijzer wil Stichting Max Havelaar supermarkten stimuleren volledig over te schakelen op bananen die zijn ingekocht volgens eerlijke handelsvoorwaarden. Op de Kromme Kieswijzer kun je aangeven in welke supermarkt de dagelijkse boodschappen worden gedaan. Vervolgens kan een verzoek om eerlijke bananen naar deze supermarkt worden gestuurd. Ruim 35% van de deelnemers die een bericht stuurde aan hun supermarkt met het verzoek, richtte dat aan Albert Heijn, dat daarmee veruit de meeste berichten ontving. Van de ‘Albert Heijn klanten’ gaf 94% aan 100% fairtrade bananen te willen; bij Jumbo 97%, bij Lidl 98% en bij Dirk zelfs 99%.

>> ONTSPANNEN WORDT DAGELIJKSE ROUTINE DANKZIJ DE RELAXPRODUCTEN VAN FLOWEE <<

Het leven wordt steeds drukker en vluchtiger. Om alle ballen in de lucht te kunnen houden is het belangrijk om regelmatig te ontspannen. Met de producten van het Nederlandse merk Flowee, bekend van de kleurrijke spijkermatten, is dit heel eenvoudig in te passen in de dagelijkse routine. Een spijkermat om te ontspannen? Jazeker! Door het gebruik van een spijkermat ervaar je al binnen een paar minuten ontspanning van je spieren, innerlijke rust of juist energie. Je kunt de spijkermat gebruiken om de stijve spieren in je nek of schouders te ontspannen, maar ook tijdens yoga- of meditatieoefeningen om je innerlijke rust te vinden. Een spijkermat biedt bovendien uitkomst bij slecht slapen, stress, hoofdpijn, vermoeide of pijnlijke voeten en als je wel wat vaker relaxed zou willen zijn. Het is de perfecte aanvulling in je dagelijkse routine. De spijkermatten van Flowee zijn verkrijgbaar in drie verschillende varianten. Speciaal voor hoofd-, nek- en schouderklachten is er een spijkermat nekkussen verkrijgbaar. Prijzen zijn vanaf € 15,00.

>> Unieke anime te zien in tentoonstelling COOL JAPAN <<

Vanaf 14 april toont Museum Volkenkunde fragmenten uit de mooiste Japanse tekenfilms van de afgelopen 25 jaar. In de nieuwe tentoonstelling COOL JAPAN komen uiteraard klassiekers als Akira en Ghost in the Shell voorbij. Daarnaast ook films van animatoren die in Japan worden vereerd als grootmeesters maar in het Westen nog weinig bekendheid genieten. Zoals Hideaki Anno, wiens trippy mecha-serie Evangelion een grote schare fans heeft. En Mamoru Hosada, die regelmatig ‘de nieuwe Miyazaki’ wordt genoemd; zijn films (Boy and the Beast, Summer Wars) vormen een prachtige combinatie van emotie en fantasy. Verder zijn er in de tentoonstelling originele animatie cels te zien van onder meer de Studio Ghibli klassieker Princess Mononoke en Sailor Moon. Laatstgenoemde serie zorgde in de jaren negentig voor een doorbraak van manga en anime in het Westen. COOL JAPAN – Wereldwijde fascinatie in beeld. Pokémon, Hello Kitty, robots en samoerai: het zijn wereldberoemde iconen van de Japanse beeldcultuur. Japan staat bekend om eeuwenoude tradities en is tegelijk hip and happening. Museum Volkenkunde opent de deuren voor de grote tentoonstelling COOL JAPAN – Wereldwijde fascinatie in beeld. COOL JAPAN brengt alles bij elkaar: van Hokusai tot Final Fantasy en van herkenbare Japanse horror tot cute fashion uit de straten van Tokyo. Aan de hand van historische topstukken uit de wereldberoemde Japancollectie van het museum zie je dat de iconen van nu een lange geschiedenis hebben.  De tentoonstelling COOL JAPAN is van 14 april t/m 17 september 2017 te zien in Museum Volkenkunde te Leiden.

>> Nog even en is het weer Pasen. En… net als Sinterklaas en Kerstmis, kent ook Pasen veel tradities <<

Zo is er de Paashaas, worden er Paasvuren ontstoken en gaan we met z’n allen voor een Paasontbijt of brunch. En… naast een eitje worden ook de grote matzes, in de bekende oranje zak, bij veel mensen met Pasen op tafel gezet. En de rest van het jaar? Hoor ik u vragen… Wel Matzes, verpakt in het zeshoekige doosje, worden tegenwoordig het hele jaar door gegeten. Niet voor niets, want matzes passen uitstekend in de trend van gezonde en (h)eerlijke voeding. Zo zijn ze vervaardigd uit de fijnste tarwebloem en helder drinkwater. Doordat ze zijn gebakken zonder zout, suiker en zónder E-nummers hebben ze een neutrale smaak. Eigenlijk zit er ‘niks’ in zo’n cracker. Daarom zeggen ze bij Hollandia altijd: niks is zo lekker! Voordeel is dat het beleg (of dat nu kaas, vleeswaren of zoet is) uitstekend tot zijn recht komt. Tip! Verwarm de matzes even voor gebruik, dit verhoogt de smaak.

>> Shopping Special – Bloemen <<