Farkle, ook wel bekend als Dix Mille, 10,000, Zilch, Wimp Out, of gewoonweg “Farkle,” is een opwindend en verslavend dobbelspel dat geschikt is voor spelers van alle leeftijden. Dit spel, dat wordt gespeeld met zes dobbelstenen en een flinke dosis geluk, biedt urenlang plezier en opwinding. In deze blogpost gaan we dieper in op de spelregels van Farkle, hoe je het speelt en hoe je de winnaar wordt.

Spelregels van Farkle

Farkle wordt gespeeld met zes dobbelstenen en een doel: zoveel mogelijk punten scoren om als winnaar uit de bus te komen. Het spel kan met twee of meer spelers worden gespeeld.

Doel van het Spel

Het doel van Farkle is om als eerste speler een vooraf bepaalde score te bereiken (bijvoorbeeld 10.000 punten) door punten te verzamelen met verschillende combinaties van dobbelstenen.

Hoe het Spel Verloopt

  1. Beginnen: De spelers gooien om te bepalen wie begint. De speler met de hoogste worp begint.
  2. De Eerste Worp: De beginnende speler gooit alle zes dobbelstenen. Voor elke 1 die wordt gegooid, ontvangt de speler 100 punten, en voor elke 5 wordt 50 punten toegekend.
  3. Combinaties: Na de eerste worp moet de speler beslissen welke dobbelcombinaties hij wil behouden om punten te scoren. Hier zijn enkele basiscombinaties:
    • Drie dezelfde: Als een speler drie dezelfde dobbelstenen gooit, zoals drie 2’s, 3’s, enz., ontvangt hij 100 keer de waarde van die dobbelsteen (bijvoorbeeld 300 punten voor drie 3’s).
    • Een, en Vijf: Zoals eerder vermeld, zijn enen 100 punten waard en vijven 50 punten.
    • Straat (1-6): Als een speler 1-2-3-4-5-6 gooit, scoort hij 1500 punten.
  4. Gooien en Risico’s Nemen: De speler kan ervoor kiezen om dobbelstenen met punten opzij te leggen en opnieuw te gooien met de overige dobbelstenen. Er moet echter altijd minstens één dobbelsteen met punten worden overgelaten om verder te kunnen gooien.
  5. Farkle: Als een speler gooit en geen punten behaalt (geen enen, vijven of geldige combinaties), heeft hij een “Farkle” en verliest hij alle punten van die worp. Het wordt dan de beurt van de volgende speler.
  6. Winst en Overwinning: De speler blijft doorgaan met gooien en punten verzamelen totdat hij ervoor kiest om te stoppen en zijn punten te noteren. Om te winnen, moet een speler een vooraf bepaalde score bereiken (bijvoorbeeld 10.000 punten). Zodra een speler deze score bereikt, kunnen andere spelers nog één laatste beurt proberen om te winnen.

De Winnaar

De speler die als eerste de vooraf bepaalde score bereikt en alle andere spelers de kans heeft gegeven om hun laatste beurt te spelen, wint het spel Farkle.

Conclusie

Farkle is een spannend dobbelspel dat gemakkelijk te leren is en geschikt is voor spelers van alle leeftijden. Het combineert geluk en strategie op een leuke manier, en de constante spanning van het nemen van risico’s maakt het tot een geweldige keuze voor een spelletjesavond met vrienden en familie. Dus waar wacht je nog op? Haal de dobbelstenen tevoorschijn en beleef urenlang plezier met Farkle!

Lees ook:

Heb jij al eens Farkle gespeeld?

Foto’s: