Altijd gedacht dat er maar één soort koningin is? Dan heb jij het helemaal mis. In het spel “De Hartenkoningin”, van White Goblin Games, heb je namelijk verschillende soorten koninginnen. Elke koningin heeft een waarde. Zo zijn er vier koninginnen met een waarde van 5, er zijn vier koninginnen met een waarde van 10, drie koninginnen met een waarde van 15 en één koningin met een waarde van 20! Ook tref je in het spel 8 koningen, 4 ridders, 4 slaapdrankjes, 3 toverstafjes, 3 draken en 40 nummer kaarten aan waarmee het spel gespeeld moet worden. Om te weten hoe dat moet lees je snel verder…

Het spel

Voor je het spel begint te spelen is het raadzaam om de kaarten goed te bekijken. Zo weet je welke kaarten er in het spel zitten. Je hoeft niet de namen van de koningin te onthouden, maar het is wel handig om te weten dat de koninginnen verschillende waardes hebben en je met koninginnen en waardes het spel kunt winnen (maar daarover later meer).

Op de achterkant van de kaarten zijn twee soorten achtergronden te vinden. Maak hier twee stapels van waarbij de achtergronden bij elkaar horen (soort bij soort). Schud vervolgens die stapels goed door elkaar en leg de koninginnenkaarten (groene achterkant) in het midden van de tafel in vier rijen van drie met de achterzijde naar boven (slapend). Let erop dat 6 kaarten aan de ene kant van de afleg stapel en speelstapel ligt en de andere 6 kaarten aan de andere kant (zie foto hieronder).

Spelregels

De speler links van de deler begint, zoals we gewend zijn bij velen spellen gaat verloopt ook dit spel met de klok mee. Zodra je aan de beurt bent voer je EEN actie uit, daarna trek je een nieuwe kaart.

In een actie zijn er drie manieren om kaarten te spelen:

  1. Je legt één kaart naar keuze af en trekt een nieuwe kaart.
  2. Leg twee kaarten met dezelfde waarde af en trekt twee nieuwe kaarten.
  3. Je legt drie of meer getalkaarten af die samen een kloppende som maken en trek evenveel nieuwe kaarten. Voorbeeld: Als je de kaarten met waardes 2, 3 en 5 hebt mag je ze alle drie afleggen omdat 2 + 3 = 5. Of als je een 2, 3, 4, en 9 hebt mag je ze afleggen omdat 2 + 3 + 4 = 9. Zeg je som hardop als je wilt afleggen.

Na het einde van de beurt zorg je er voor dat je weer vijf kaarten in je hand hebt.

Actiekaarten

  • Koningkaart
    Zodra je een koning open af legt, maak je de slapende koningin in het speelgebied wakker. Kies een koningin naar keuze uit het speelgebied en leg deze open voor je neer. Zo kan iedereen de kaart zien. Als je de Rozenkoningin kiest, mag je nog een koningin wakker maken! Heb je al een wakkere kattenkoningin voor je liggen en open je een hondenkoningin dan moet je de hondenkoninginnenkaart weer gedekt terug leggen. Immers weten we allemaal wel dat honden en katten niet samen gaan…
  • Ridderkaart
    Door een Ridderkaart te spelen mag je een wakkere koningin naar keuze bij één van je tegenstanders stelen. Als je deze actie uitvoert moet je de Ridderkaart open op de aflegstapel leggen en vervolgens een koningin kiezen die je gaat stelen. Je mag de gestolen koninginnenkaart nu open voor je neer leggen.
  • Drakenkaart
    Om een tegenstander te dwarsbomen moet je de drakenkaart spelen. Spelers leggen zowel de Drakenkaart als de Ridderkaart van af, en trekken beide een nieuwe kaart van de trekstapel. Dit telt niet als een beurt voor de speler van de Drakenkaart. De speler links van degene die de Ridderkaart gespeeld heeft, vervolgt het spel.
  • Slaapdrankje
    Om een wakkere koningin weer te laten slapen spelen speel je een Slaapdrankje. Leg de kaart af en kies vervolgens één koningin van één van de tegenstanders en leg de koninginnenkaart weer terug in het speelgebied tussen de andere slapende koninginnen.
  • Toverstafje
    Is er een Slaapdrankje tegen je gebruikt dan kun je met behulp van het Toverstafje het Slaapdrankje blokkeren. Beiden spelers dienen de kaart af te leggen en een nieuwe kaart te rapen. Deze actie telt niet als een beurt voor de speler die het Toverstafje heeft gebruikt.
  • Joker
    Wil je een gokje wagen dan leg je de Joker kaart af op de aflegstapel en draai je vervolgens de bovenste kaart van de trekstapel open. Als het een actiekaart is neem je deze op hand en voer je nog een actie uit. Als het een getalkaart is begin bij jezelf met de klok mee met het aantal spelers af te tellen volgens de waarde van de kaart. De laatste getelde speler mag een koningin wakker maken en deze voor zich neer leggen!

De winnaar!

De eerste speler die 5 koninginnen of koninginnen ter waarde van 50 punten heeft met 2 – 3 spelers verzamelt, of 4 koninginnen met 4-5 spelers, wint het spel!
De punten worden geteld volgens de waarde op de koninginnenkaart die van je eigen wakkere koninginnen.
Als de laatste koningin wakker is gemaakt, maar niemand behaald te bovenstaande waarde, dan eindigt het spel. Elke speler telt nu het aantal punten van zijn of haar koninginnen op en degene die de meeste punten heeft wint.

Conclusie

Ofschoon de spelregels heel erg veel lijken is het een kwestie van een paar keer goed doorlezen en gewoon beginnen. Het boekje met de spelregels in de buurt houden om zo de spelregels te kunnen inlezen indien nodig. Paar keer spelen en het spel is al vlot onder de knie, zelfs bij de jongere spelers. We merken al snel dat het spel tactisch te spelen is. En door goed te kunnen rekenen (ineens worden rekensommen erg leuk om te doen) is de kans om te winnen een stuk groter. Een erg leuk spel dat binnen een half uur goed te spelen is (soms duurt het iets langer en soms wat korter).

Lees ook Kaartspel- Hartenjagen, de spelregels

Speel jij graag kaartspellen?