De nieuwste toevoeging aan onze spellenkast van 999 Games is ‘Carcassonne De Draak, de Fee & de Jonkvrouw‘. In deze blog neem ik je mee door de spelregels van deze uitbreiding, de puntentelling, en deel ik natuurlijk mijn mening over deze toevoeging aan het spel.
Het is goed om te weten dat de uitbreidingen van Carcassonne afzonderlijk van elkaar kunnen worden gebruikt. Je hebt dus de keuze om bepaalde uitbreidingen te integreren, afhankelijk van je voorkeur, samen met je medespelers.
Het spel: Carcassonne de Draak, de Fee & de Jonkvrouw
Net wanneer je dacht dat je de spelregels onder de knie had en je veilig was, moet je nu rennen voor je leven! In deze uitbreiding ontwaakt de draak en jaagt hij achter iedereen aan, of je nu een rover, ridder, boer, of monnik bent. Deze draak maakt geen onderscheid en verslindt alle meeples. Zorg er dus voor dat je jouw projecten tijdig voltooit voordat het te laat is!
Deze uitbreiding voegt 30 nieuwe landtegels toe, evenals houten speelstukken voor de draak en de fee.
Nieuwe landtegels
Deze uitbreiding introduceert verschillende nieuwe landtegels met unieke eigenschappen:
- Klooster in de stad: Als een speler een meeple plaatst op deze tegel, moet hij deze óf in de stad óf in het klooster plaatsen. Als de meeple in het klooster staat, wordt deze pas geteld als het klooster is omringd door 8 tegels en de stad zelf nog niet is afgebouwd. Als er al een ridder in de stad aanwezig is, kan een meeple als monnik in het klooster worden geplaatst en vice versa.
- Tunnel: De weg wordt niet onderbroken, en de weiden aan beide zijden van de weg lopen ook door.
- Vulkaan: Hier verschijnt de draak.
- Draak: De draak zwerft rond.
- Jonkvrouw: Verwijdert ridders uit steden.
- Magische poort: Meeples kunnen op willekeurige locaties worden geplaatst.
Vulkaan, Draak en Draaksymbolen
Zodra een speler een vulkaantegel pakt, legt hij deze volgens de gebruikelijke regels aan. Hij mag echter geen meeple op de vulkaantegel plaatsen, maar de fee kan wel worden verplaatst. Daarna plaatst de speler de draak direct op deze tegel, waarna de volgende speler aan de beurt is.
Wanneer een speler een draaktegel trekt, legt hij deze ook volgens de gebruikelijke regels aan. Hierbij mag hij wel een meeple op de tegel plaatsen. Het spel wordt dan kort onderbroken omdat de draak op jacht gaat!
Elke speler, te beginnen met de speler die aan de beurt is, verplaatst de draak één tegel in horizontale of verticale richting. De draak mag niet over een tegel lopen waar hij al eerder in dezelfde beurt overheen is gegaan. Bovendien is de tegel met de fee verboden terrein. Wanneer de draak een tegel betreedt waarop een meeple, abt, grote meeple, bouwmeester, varken, meeple op een toren, burgemeester, transportwagen, herder en schapen staan, worden deze opgegeten. De opgegeten meeples worden teruggegeven aan de desbetreffende speler. De draak heeft geen interesse in de fee, torendelen, herenboerderijen, bruggen en burchten, dus deze blijven onaangeroerd.
De Jonkvrouw
Wanneer een speler een tegel met de jonkvrouw trekt, legt hij deze volgens de gebruikelijke regels aan. Als de speler de tegel met de jonkvrouw aan een stad met ridders plaatst, mag hij één van de ridders aan de eigenaar teruggeven (het mag ook de eigenaar zelf zijn), waarna zijn beurt eindigt. Als de speler ervoor kiest om geen ridder uit de stad te verwijderen, kan hij zijn beurt voltooien zoals normaal.
De Magische Poort
Wanneer een speler de tegel “Magische poort” trekt, mag hij zijn meeple plaatsen waar hij maar wil. Hierbij gelden de gebruikelijke regels, zoals het niet plaatsen van een ridder in een stad waar al een ridder aanwezig is. Bovendien mag een meeple niet worden geplaatst in een project dat al is voltooid.
De Fee
De fee bevindt zich vanaf het begin van het spel naast het speelveld. De fee wordt verplaatst zodra een speler in zijn beurt geen eigen meeple plaatst of verplaatst. De speler kan dan de fee oppakken en deze bij een willekeurige meeple plaatsen, maar wel dichtbij, zodat iedereen weet van wie de fee is.
Puntentelling van de Fee
Wanneer een speler de fee bij een andere speler plaatst, krijgt de eigenaar van de fee direct 1 punt. Tijdens het tellen van punten voor een voltooid project krijgt de speler bij wie de fee staat, 3 extra punten. De fee blijft op haar plaats, en de speler krijgt zijn meeple terug.
Onze mening over Carcassonne De Draak, de Fee & de Jonkvrouw
Zowel de fee, de draak als de magische poort voegen leuke elementen toe aan het spel en zorgen voor extra spanning en plezier. Het is vooral spannend om de draaktegel te trekken en met de draak op jacht te gaan. Hoewel we hopen anderen in de val te lokken, worden we soms zelf ook slachtoffer van de draak. De fee is zowel leuk als soms irritant, vooral wanneer je een grote stad aan het bouwen bent en je ridder naar huis moet terugkeren. Gelukkig compenseert de magische poort soms het verlies van punten.
Informatie:
Carcassonne de Draak, de Fee & de Jonkvrouw
Speeltijd: 45 minuten
Spelsoort: Strategisch spel
EAN: 8719214420710
Merk: 999 Games
Inhoud: 30 landtegels 1 houten speelstuk “Draak” 1 houten speelstuk “Fee” De spelregels
Lees ook:
- Carcassonne Kathedralen & Herbergen (met spelregels)
- Carcassonne- basisspel, uitbreidingen en spelregels.
Leuk en leerzaam,
Ja, dat vinden de jongens zo leuk
Ja, dat vinden de jongens zo leuk
Nee, maar met deze omschrijving spreekt me het spel zeker aan.