Hartstikke bekend in ons gezin, en waarschijnlijk ook bij jullie, zijn onze woensdagavonden die omgetoverd zijn tot spellenavond. Met een goed gevulde spellenkast is er altijd wel iets wat onze aandacht trekt. Vooral de spellen die wat langer duren en/of wat ingewikkelder zijn komen dan aan de beurt. Echter willen één of meerdere kids ook wel eens een spel spelen op andere dagen en dan zijn de kleinere en vlottere het populairste. Zoals het spel Jaipur van Asmodee.

Jaipur – de voorbereiding

Het spel Jaipur bestaat uit de volgende onderdelen: 55 goederenkaarten (6 x diamant, 6 x goud, 6 x zilver, 8 x stof, 8 x kruiden, 10 x leder en 11 kamelen), 38 goederenfiches (passende bij de goederenkaarten), 18 bonusfiches, 1 kameelfiche en 3 zegels van uitmuntendheid.

Alvorens je het spel begint dien je het spel even voor te bereiden. Dat doe je door 3 kameelkaarten open tussen de spelers in te leggen. Daarna schud je de overige kaarten (inclusief de overige kameelkaarten) en geeft elke speler 5 kaarten. Dan leg je twee kaarten naast de 3 open kameelkaarten op tafel en maakt van de overige kaarten een trekstapel. De vijf open kaarten die op tafel liggen noemen we nu de markt. De spelers nemen nu de 5 gesloten kaarten in handen en bekijken of er kameelkaarten tussen zitten, is dit het geval dan worden deze dwars voor zich op tafel gelegd. Dit is de zogenaamde kudde van de speler.

Naast de trek- en aflegstapel of aan de andere kant van de markt (net wat je voorkeur heeft) sorteer je de fiches per goederentype. Maak een stapel voor elk goederentype, in aflopende volgorde qua waarde. Spreid elke stapel zodanig dat alle spelers de waarde van de fiches kunnen zien. Sorteer de bonusfiches per type (3, 4 en 5 punten). Schud elk type apart en vorm 3 stapels (zonder deze te spreiden). Plaats het kameelfiche naast de bonusfiches. En leg als laatst voorbereidende stap de drie zegels van uitmuntendheid binnen handbereik van de spelers. Het spel kan nu beginnen.

Jaipur – het spel

Tijdens je beurt heb je twee opties (maar nooit beide):

  1. Kaarten nemen
    Als je voor kaart nemen kiest dan dien je te kiezen uit één van de volgende opties:
    1)  Neem een goederenkaart van de markt in je hand en leg de bovenste kaart van de trekstapel hiervoor in de plaats.
    2) Neem alle goederenkaarten die je wil in je hand (dit mogen verschillende soorten zijn) en ruil hetzelfde aantal kaarten De teruggelegde kaarten kunnen kamelen, goederen of een combinatie van beide zijn.
    3) Neem alle kameelkaarten van de markt en voeg deze toe aan jouw kudde en leg de bovenste kaarten van de trekstapel hiervoor in de plaats.
  2. Kaarten verkopen
    Om kaarten te verkopen, kies je één goederentype en leg je van dat type zoveel kaarten als je wilt op de aflegstapel. Bij elke verkoop verdien je goederenfiches en als de verkoop groot genoeg is een bonusfiche.
    1) Kies een goederentype en verkoop zoveel kaarten als je wil, door ze open op de aflegstapel te leggen.
    2) Neem een fiche voor elke kaart die je verkocht hebt, beginnend met het bovenste fiche met de hoogste waarde. Leg de fiches voor je neer.
    3) Als je meer dan 3 kaarten verkoopt, neem dan het overeenkomstige bonusfiche

Belangrijk:
– Spelers mogen nooit meer dan 7 kaarten in hun hand hebben aan het einde van de beurt.
– De exacte waarde van een bonusfiche staat op de achterkant van het fiche en kan verschillen. Pas nadat een speler de fiche mag nemen kan de waarde worden ingezien.
– Bij verkoop van de 3 duurste goederen (diamant, goud en zilver) moeten er minimaal 2 kaarten worden afgelegd.

Jaipur – einde van het spel

Jaipur

Een ronde eindigt onmiddellijk als 3 typen goederenfiches op zijn of als er niet genoeg kaarten meer zijn om de markt aan te vullen tot 5 kaarten.

Nadat de ronde beëindigd is wordt de score geteld. Dit doet elke speler door de fiches om te draaien zodat de roepies (waarde) van de fiches zichtbaar worden. Degene die de grootste kamelenkudde heeft pakt bovendien de kameelfiche dat goed is voor 5 roepies. Elke speler telt het aantal roepies op en degene met het grootste aantal roepies is de winnaar van die ronde en mag de Zegel van Uitmuntendheid nemen. Bij een gelijk aantal is er een reserve fiche.
Daarna wordt het spel opnieuw gespeeld. De winnaar is degene die als eerste 2 Zegels van Uitmuntendheid in bezit heeft. Deze speler wint het spel.

Wat vinden wij ervan?

Ofschoon de spelregels misschien als wat moeilijk overkomen is het spel alles behalve moeilijk. De eerste ronde is natuurlijk even uitzoeken hoe alles moet liggen, maar gelukkig staan er in het spelregels boekje uitgebreide voorbeelden die je op weg helpen. Als je eenmaal alles goed hebt liggen maak je steeds de keuze tussen ruilen of verkopen. En waar het bij het eerste spel vooral gaat om het spel te ontdekken, merk je naar gelang het spel vaker gespeeld wordt dit steeds sneller en strategischer ingezet wordt. Immers speel je dit spel om te winnen. Doordat het met 2 spelers te spelen is gaat het lekker vlot het is dan ook een leuk spel van Asmodee.

Informatie

Jaipur
Uitgever: Asmodee
Merk: Space Cowboys
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Aantal spelers: 2
Speeltijd: 2 rondes duurt ongeveer 30 minuten, inclusief de voorbereidingen.
Spelsoort: behendigheidsspel / strategisch spel
Taal: Nederlands / Frans

Welk Asmodee spel is bij jullie favoriet?