In de doos van Pictomania zit een plastic standaard waar 3 woordkaarten in kunnen staan. Deze houder voorzie je van 3 stickers te weten “A”, “B” en “C”. Is dit eenmaal gedaan hoef je dit niet nog eens te doen. Hierna kun je beginnen met de voorbereidingen voor het spel.
Bedeel iedereen een kleur toe, of laat de spelers zelf kiezen. Is er een kleur gekozen dan neem je in die kleur het bijbehorende potlood, de raadkaarten en de scorefiches. Geef elke speler ook 2 tekenbladen, die goed zijn voor de vier spelrondes.

Leg vervolgens de scorefiches links van je tekenblad (de hoeveelheid scorefiches die je nodigt hebt is afhankelijk voor het aantal spelers, raadpleeg daarvoor even de meegeleverde handleiding). De raadkaarten leg je ook in de buurt van je tekenblad (wij hebben het rechts van het vel gelegd).

Nu is het de beurt om de zwarte cijfer- en letterkaarten te schudden en verdelen. Zo krijg iedere speler één zwarte cijferkaart en één zwarte letterkaart. Aan de hand hiervan kun je zien welk toebedeeld woord jij moet tekenen. Bijvoorbeeld A6 – AARDAPPEL.
Het is aan jou om te bepalen hoe je je tekenblad legt, immers weet jij het beste hoe je de tekening maakt (in de hoogte of juist in de breedte).

De eerste ronde

De eerste ronde speel je met de groene woordkaarten in de houder. Zodra iedereen weet welk woord hij/zij moet tekenen ga je aan de slag. Je moet uiteraard het woord tekenen die je toebedeeld krijgt zonder letters en cijfers te gebruiken. Ook mag je niet praten tijdens het tekenen. Zodra je klaar bent met tekenen leg je je potlood neer, draai je tekenblad om zodat de rest het goed kan zien en kun je bij de andere spelers kijken en gaan raden. Raden mag je maar één keer doen tijdens het spel. Dit doe je door een van de 7 raadkaarten op de zwarte cijfer- en letterkaarten te leggen die boven het tekenblad van de persoon ligt. Heeft iedereen geraden dan draai je de raadkaarten om en kun je kijken wie gelijk heeft.

De kaart die als eerste na de zwarte kaart komt heeft als eerste het juist geraden en krijgt daarom het scorefiche met het hoogste aantal punten, daarna loopt het af in punten. Als het vermoeden onjuist was krijgt de rader geen scorefiche en moet zijn raadkaart in het midden van de tafel gelegd worden.

De volgende rondes

Hierna pak je drie kaarten uit de stapel met 2 stippen, bij het derde spel pak je drie kaarten uit de stapel met 3 stippen en bij het vierde spel pak je drie kaarten uit de stapel met 4 stippen.
De volledige scoreregels vind je in de spelregels-handleiding die bij het spel is meegeleverd in de doos. Tevens tref je ook het “competitief spel” met spelregels aan in de handleiding, de competitieve variant van dit spel.

Onze ervaring

Ofschoon het spel mij niet gelijk aansprak, ik ben namelijk heel slecht in tekenen, is het toch echt wel een onwijs leuk spel om te spelen. De spelregels zijn goed beschreven door middel van zeer duidelijke illustraties.
Nu valt het mij wel op dat het zeker met jonge kinderen heel erg moeilijk is om de kaarten erna te spelen. Wij spelen het spel dan ook met regelmaat door alleen maar de groene kaarten te gebruiken.
Al met al wel een spel dat zeer goed is voor de woordenschat. Bovendien een zeer praktisch spel voor iedereen die niet houd op wachten tijdens een spel. Dit spel is namelijk alleen maar tegelijkertijd te spelen. Samen tekenen en samen raden. Zeker een aanvulling voor onze spellen-kast.

Hou jij van teken- en raadspellen?

Lees ook: CaCao ChoColatl van White Goblin Games
En lees ook: UNO Deluxe kaartspel
Wellicht ook interessant: City Maze van SmartGames