“Kan jij vluchten van Atlantis voordat deze mythische stad voor eeuwig onderwater verdwijnt? Zoek de kortste weg van bij de hoogste toren tot aan de haven, waar een schip op jou ligt te wachten om je in veiligheid te brengen. Hoeveel treden nog voor je er bent? Zal je er nog op tijd geraken?”
SmartGames
De eenpersoons puzzels van SmartGames staat zoals zelf beweert garant voor het vergroten of verbeteren van (vrij vertaald):
- het probleem oplossend vermogen
- logica
- inzicht
- taal
- concentratie
- plannen
- diepte zien
- ruimdenkendheid
- geheugen
- oog-hand-coördinatie.
Niet geheel onbegrijpelijk dat deze spellen van SmartGames zeer populair zijn. Ook ik vind het een pre dat ze er alleen mee kunnen spelen. En over het tegelijkertijd oefenen van de fijne motoriek niets dan hulde.
Atlantis Escape
De 60 genummerde opdrachten van de puzzel zijn verdeeld in stadia van Starter tot Wizard met bijbehorende kleur. Er is maar één oplossing per opdracht om van de deur van de hoge toren tot aan de blauwe trap aan de rand van het bord, de kademuur te komen. De oplossing staat achterin het boekje vermeld en dat is nu net precies wat ik niet moet vertellen.
Boven de opdrachten staat aangeven met welke puzzelstukken je de kade moet kunnen behalen. De trappen hebben heel handig hun eigen kleur. Let er wel op dat je op voorhand het speelveld en de hoge blauwe toren juist hebt geplaatst.
De puzzelstukken
De puzzelelementen hebben, zoals gezegd, hun eigen kleur. Sommige hebben een deur, een tunnel en één of meer trappen. Je mag niet zomaar van een tegel afspringen om je route te kunnen vervolgen. Je loop of op gelijk niveau, door een tunnel of een trap op of af. Als vertrekpunt mag de derde verdieping bij de blauwe toren en de tweede verdieping onder aan de trap, dat is op de tunnel, gebruikt worden. Op de eerste etage uit de tunnel bestaat geen aansluiting.
De elementen zullen zelfs gestapeld moeten worden bij moeilijkere niveaus. Dan krijgt de route op Atlantis pas echt diepte.
Mijn ervaring (44) met Atlantis Escape
Wanneer iets maar op één manier opgelost kan worden, krijg ik de onbedwingbare neiging om een tweede manier te vinden. Nu, dat heb ik dit keer snel opgegeven. Ik had al moeite om opdracht 2 van Starter op te lossen, laat staan een tweede (niet bestaande) route te vinden richting de blauwe trap.
En wat een lekker handzaam puzzeldoosje en stevige puzzelstukken! Het puzzelt net zo vast als Duplo of Hubelino. Ook de prijs vind ik aantrekkelijk.
De beurt aan de schoolmeid
Die laat zich niet kisten en komt er al snel achter dat je ook over het speelveld zelf mag lopen. Wonderbaarlijk snel vliegt ze door de opdrachten. Wel duurt het steeds iets langer voor ze de juiste weg vindt. Ze houdt het nog verrassend lang vol en bergt de puzzel op. Regelmatig wordt het doosje gepakt om even een puzzel te doen. Naar gelang de stemming van makkelijk of een moeilijker niveau.
Verkiezing Speelgoed van het Jaar 2019
Atlantis Escape is genomineerd voor de Verkiezing Speelgoed van het Jaar in categorie D (8 en 9 jaar). Het spel moet het opnemen tegen:
- Newbury Haunted High School (Lego)
- Nerf Fortnite A-L Blaster (Hasbro)
- De Schatzoekers van Kuala- Archipel (999 Games)
- Grote burcht van de Novelmore ridders (Playmobil)
Andere genomineerde spellen van SmartGames zijn:
- Brain Train – categorie 0 t/m 3 jaar;
- Smart Farmer – categorie 4 en 5 jaar;
- Colour Catch – categorie 6 en 7 jaar.
Ik was, zoals bekend, bij de opening van de stemming Verkiezing Speelgoed van het Jaar. Daar heb ik Atlantis Escape gekregen om te testen en mijn ervaring te delen. Ook jij kunt je stem uitbrengen voor de Verkiezing Speelgoed van het Jaar 2019 t/m 3 november. Op 6 november 2019 worden de winnaars bekend gemaakt.
Ze zijn hier gek oo smartgames, deze staat hoog op de Sint lijst!
Mijn oudste zoon van 9 jaar is autistisch en vind de smartgames waanzinnig leuk!