Bij ons in huis houden we enorm van spelletjes spelen. Eigenlijk vinden we de meeste spellen wel leuk. Beter dan steeds maar al die beeldschermen voor die neusjes in ieder geval!
Ik ben alleen niet zo dol op monopoly, eigenlijk vooral omdat het altijd zo verschrikkelijk lang duurt. Je hebt bijna nooit genoeg tijd (en ruimte ) om het uit te spelen. Nu heb ik van de Reviewclub de mogelijkheid gekregen om het Jumbo spel Zippy Racers te reviewen. Ik mag het spel vier weken testen en dan moet ik het terug sturen. Dat vind ik echt perfect. Na een maand is de nieuwigheid er wel al wat af en zijn onze kinderen al vaak wel even op uitgekeken.
Jumbo Zippy Racers
Zippy Racers is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar. De doelgroep is tot ongeveer 10 jaar. Het kan met 2 of met 3 spelers gespeeld worden. De speelduur is ongeveer 15 minuten. De verkooprijs van het spel is €26,99 en het is te koop bij o.a. Bol.com en Intertoys
Unboxing van Zippy Racers
Bij het openmaken van de doos vallen de vrolijke rood, blauw en geel gekleurde slakken goed op. Ze zijn wel veel groter dan ik had verwacht. Ze zijn daardoor wel handzaam, ook voor kinderhandjes, dus helemaal goed. Er zit een boekje met de speluitleg en dobbelsteen in de doos. Er zitten 18 bloemblaadjes in de doos: van iedere kleur slak, zes bloemblaadjes in de corresponderende kleur. Op de achterkant van de kaartjes staan symbolen die in de handleiding worden uitgelegd.
Het spel
Er hoeft niets in elkaar gezet te worden dus je kunt gelijk gaan spelen. Natuurlijk is het handig om eerst de gebruiksaanwijzing even door te lezen voor de spelregels. Uit de handleiding blijkt dat er drie verschillende manieren zijn om het spel te spelen. De makkelijkste manier gaat als volgt:
- Je legt ‘bloemen’ op een speelveld, gemaakt van de bloemblaadjes. Het speelveld kan zo groot en zo klein zijn als je zelf wilt. Een bloem bestaat dan uit 2 of 3 verschillende kleuren bloemblaadjes, afhankelijk van het aantal spelers. Dus bij 2 spelers bestaat een bloem uit 2 kleuren en bij 3 spelers uit 3 kleuren.
- De startcirkel wordt ook ergens op het speelveld gelegd en de slakken worden daarop hun eigen kleur gezet.
- De jongste speler begint en gooit met de dobbelsteen.
- Het aantal dat gegooid is mag de slak vooruit. Dit gaat zo: je houdt het huisje van de slak vast met één hand en met de andere trek je z’n hoofd naar voren. Er verschijnt dan een soort meetlint met de cijfers 1 tot en met 6 en streepjes.
Bijvoorbeeld: Als er 1 in gegooid dan mag de het hoofd naar voren getrokken tot bet steepje na de 1. Dan houd je het hoofd op die plek vast en schuif je het huisje weer tegen het hoofd aan. De achterkant niet loslaten, anders kunnen je vingers tussen het hoofd en het huisje komen. Echter, als je bijvoorbeeld 6 gooit en je bent met 4 streepjes al bij je bloem, dan mag dat ook. Minder ver gaan dan het gegooide ogen mag dus altijd. Zo beweeg je je slak over het speelveld. - Nu is het de bedoeling dat je naar een bloemblaadje van de kleur van je slak beweegt. Zodra je slak op dit blaadje terecht komt dan is het blaadje voor jou.
- Degene die als eerste alle zes bloemblaadjes van zijn/haar kleur te pakken heeft wint het spel.
Op deze manier spelen duurt een spel ongeveer 10 minuten.
Uitdaging
Je kunt dit spel iets uitdagender maken door ook gebruik te maken van de achterkanten van de bloemblaadjes. Als je dan een bloemblaadje te pakken hebt dan draai je het om. Dan zijn er verschillende plaatjes met verschillende betekenissen te zien. Een regenwolkje betekend dat je nog een keer mag gooien. Met een klavertje vier mag je, zonder weer met de dobbelsteen te gooien, naar de bloem die je wilt. Heb je de zon, dan moet je terug naar de startcirkel. En bij de maan moet je een beurt over slaan. Deze spelvorm duurt wat langer, ongeveer 15 minuten.
De Race
Een derde manier om het spel te spelen is de Race. Dit kun je bijvoorbeeld in een gang spelen. Maak de baan zo lang als je wilt. Maak een rechte baan of één met bochten. Je kunt ook voorwerpen neerleggen waarom je dan heen moet met je slak. Gebruik je fantasie. Je gebruikt de startcirkel als startplaats. Als finish leg je van iedere deelnemende slak een bloemblaadje in dezelfde kleur neer. De spelers gooien dan om de beurt met de dobbelsteen. De slak wordt weer uit elkaar getrokken, afhankelijk van het aantal gegooide ogen. Degene die het eerst bij de finish is heeft gewonnen. Met wie ga jij de race aan?
Conclusie van Zippy Racers
Wat een leuk spel zeg. De makkelijke regels maken het voor onze jongste ook leuk om te spelen. Ik denk dat het spel ook geschikt is voor kinderen die niet zo veel geduld hebben voor een lang spel. Onze dochter van 13 vind het ook een leuk spel, dus de leeftijdsklasse is wat ruimer te nemen. Hoewel dat natuurlijk ook per kind verschillend is. Fijn dat er verschillende spelvariaties zijn. Zo ben je er niet snel helemaal op uitgekeken en zal het vaker weer uit de kast gehaald worden.
Speel jij ook graag een spel met je kinderen
Meer spellen van Koninklijke Jumbo lees je hier
Lees ook: Rush Hour van Thinkfun
En lees ook: BS Toys- Vliegende monsters
Onze tweeling is net als ik dol op spelletjes dus zij krijgen daar geen genoeg van 🙂